دبیرکل ژئودوزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: ایران ۵ برابر نرخ جهانی فرونشست دارد.

ایران ۵ برابر نرخ جهانی فرونشست دارد/بیشترین فرونشست در استان کرمان

به‌گزارش قدس آنلاین، سیدعبدالرضا سعادت‌میرمقدم ظهر امروز در نشست کارگروه امور زیربنایی استان مرکزی با اشاره به مسئله فرونشست زمین در استان مرکزی اظهار داشت: متوسط کشوری فرونشست زمین حدود ۲.۷ درصد است و استان مرکزی حدود ۵ درصد با مسئله فرونشست زمین درگیر است که سهم استان مرکزی درفرونشست زمین از متوسط کشوری بالاتر است.

وی افزود: مسئله فرونشست زمین به داخل شهر اصفهان نفوذ کرده و در شهری به مانند اراک نیز از اطراف شهر در حال پیشروی است که لازم است از گسترش فرونشست زمین به داخل شهرها جلوگیری شود و برای جلوگیری از این امر تدابیر مناسب اتخاذ شود.

مدیرکل ژئودوزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور بیان کرد: ایران ۵ برابر نرخ جهانی فرونشست دارد که بیشترین فرونشست در استان کرمان است و باید به عنوان زنگ خطر جدی مد نظر قرار گیرد، در حال حاضر۳۰۰ دشت ایران دچار بحران فرونشست زمین است و در برخی از دشت‌های ایران شرایط از فرونشست عبور کرده و مرحله بحرانی ایجاد فروچاله‌ها شده است.

سعادت میرمقدم عنوان کرد: در حال حاضر فرونشست در اطراف اراک شکل گرفته و به سمت داخل شهر در حال گسترش است و باید تدابیری به منظور جلوگیری از نفوذ فرونشست به داخل شهر اندیشیده شود، بیشترین نرخ فرونشست در شهرستان اراک ۱۵.۸ سانتی‌متر در سال به وسعت تقریبی ۴۵۰ کیلومتر مربع است.

وی با اشاره به گزارش فرونشست زمین در شهرهای استان مرکزی خاطرنشان کرد: فرونشست زمین در شهرستان ساوه گزارش شده است. همچنین در کمیجان (قهاوند و همدان) بیشترین فرونشست ۱۲.۸ سانتیمتر به وسعت ۲۷ کیلومتر مربع در سال و روستای دهنو خمین ۳.۲ سانتی‌متر به وسعت تقریبی ۴۰ کیلومتر مربع در سال ثبت شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.